Ahad, Julai 29, 2012

Bulan Puasa Bulan Belajar Memasak..

Salam Ramadhan..
Syukur alhamdulillah,  hari ini puasa kita sudah memasuki hari yang ke sembilan..diam tidak diam, masa seakan-akan cepat berlalu...

Dibulan puasa ini, selera makan semakin bertambah..anak-anak pun banyak membuat pelbagai permintaan makanan. Walaupun bazar ramadhan melambak di sana sini, namun sebagai ibu, rutin memasak untuk hidangan berbuka puasa ini adalah rutin wajib..Cuma kekadang, dek kerana kepenatan...terpaksalah melilau ke bazar mencari makanan..

Bagi saya pula, dibulan puasa ini, otak semakin ligat untuk diperah mencari idea memasak hidangan yang berbeza setiap hari. Saya rasa bukan saya sahaja yang menghadapi situasi ini. Tika berbual dengan ibu-ibu lain pun mereka berbicara berkenaan perkara yang sama...."Tak Tahu Nak Masak Apa"...

Berkenaan masakan pula, selalunya permintaan makanan tu kadang-kadang melangkaui batas kepakaran kita..Maka jadilah macam saya ini...bulan ini bulan belajar memasak...

Bagi suami saya, menu berbuka wajib adalah nasi...jadi saya sentiasa kena berfikir bagaimana mahu mempelbagaikan hidangan lauk..sementara anak-anak pula tidak kisah...

Untuk memikirkan hidangan yang baru, saya terpaksa meng'explore' facebook atau google mencari pelbagai resepi yang mudah tetapi sedap..

Semalam petang saya memasak ikan siakap stim...juga menggunakan resepi internet...




Alhamdulillah ...suami memuji ....

Hari ini, masih memikir apa yang ingin dimasak pula?

esok....

esok...

esok...

sampai habis puasa.....( pening den....)




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...