Sabtu, Disember 25, 2010

Selamat Hari Krismas....

Selamat hari Krismas kepada semua yang beragama Kristian...Ucapan ini khas saya tujukan kepada pelajar-pelajar SMK Taman Daya 2 yang menyambut perayaan ini terutamanya kepada Jessica, Puyau dan Alan Tan. Tapi malangnya, perayaan ini jatuh pada setiap 25hb Disember setiap tahun dan kebetulan pula pada cuti sekolah...kenapa saya kata malang?... bukannya apa...cuma perayaan bagi agama lain selalunya jatuh pada hari persekolahan dan kerajaan akan memberikan cuti umum.....dan kita bolehlah bercuti...Tapi hari Krismas ni jatuh pada cuti panjang... Kalau kita pergi ke pusat beli belah mcm Jasco, Angsana, dan mana2lah..mesti sambutan ini meriah...masa saya pergi ke Melaka hujung bulan November dahulu, Jasco kat sana dah meriah untuk menyambut Krismas... Disebabkan kita ni 1 Malaysia, so kita pun bersama-sama merayakan perayaan ini bersama-sama...Kalau kita memperkatakan tentang Krismas mesti dalam minda kita sekarang tergambar pokok krismas dan santa claus... Cuma, bagi orang-orang Islam, tidaklah seharusnya terikut-ikut menyambut perayaan ini sehingga sanggup memakai pakaian atau perhiasan menyerupai Santa Claus ...ini kerana ia bertentangan dengan ajaran agama kita....HARAM... Ini bukan saya yang cakap tau..tetapi saya baca dalam surat khabar semalam... " Takut boleh mempengaruhi dan memesongkan akidah seseorang umat islam.." So, kita boleh merayakannya juga...kita juga boleh menziarahi kawan2 yang beragama kristian..itupun kalau dijemput... dan apa salahnya kita bergambar dengan pokok krismas dan santa claus.... seperti anak-anak saya bergambar dengan pokok krismas ini...Cantikkkk.... Gambar ini diambil semasa saya dan keluarga pergi ke Melaka hujung bulan November yang lalu di Jasco Melaka... Selamat Hari Krismas......

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...