Sabtu, Jun 01, 2013

Tapak Dialisis? Kena tanam ke?

Bulan lepas, saya sibuk sedikit sebab asyik berulang alik ke hospital Sultanah Aminah melawat emak saya yang ditahan di wad kerana  darah kurang... Doktor beritahu dia hairan kemana darah emak saya hilang!...
hilang?...saya lagi hairan...

Apabila dibuat teropong melalui mulut ke hidung...saya kurang pasti...doktor dapati tiada luka di dalam perut emak saya...jadi masuk air sahaja...

Semasa dalam wad, adalah jumpa doktor ni..nak ambik gambar doktor ni pun takut nanti kena saman pulak..  ambik gambar ni ajelah..

Tak sampai hati nak ambil gambar emak saya yang sedang sakit tu...gambar tangan sudah lah yea...

Nilah wad nya...mintak juga supaya mak saya dipindahkan ke wad 1 atau 2...tapi sebab tiada kekosongan, duduk sini ajelah...kasihan dengan pesakit kat depan mak saya ni...sebab en hubby saya cerita dia tetiba jatuh dari katil...tingggi tu... tak ada sesiapa yang bantu jadi en hubby sayalah yang tolong angkat...sempat dia bisik " sakit nak..."...hu hu hu  sedih tau...

Balik kepada cerita mak saya...

Pening bila doktor suruh emak saya buat tapak dialisis..Doktor perempuan cina tu cakap kena buat cepat takut kalau buah pinggang emak saya semakin lemah takut kena buat kat leher..Emmm keliru pula saya bila dengarnya...cuak pun ada...

Si doktor tu kasi pilihan sama ada pilih nak buat rawatan air ataupun darah..Rawatan air? pertama kali dengar jugak.. rupa-rupanya ada juga yea...kena beli mesin khas dan buat sendiri di rumah 4 kali sehari...cuci air dalam badan sebanyak 4 kali sehari...emmm, susah jugak nak buat keputusan...bukan tidak mampu nak beli mesin tersebut tetapi memikirkan boleh ke emak saya buat sendiri dengan matanya yang tidak nampak tu?...batal...

Terpaksa buat keputusan cuci darah atau dialisis..

Tetapi kena buat tapak..Tapak?...keliru lagi....

Terbayang diotak saya bagaimana adanya tapak di tangan emak saya...Tapak plastik untuk senang cucuk darah untuk rawatan dialisis...( minda orang tak tahu apa2 )

Rupa-rupanya, pembedahan buat tapak yang mengambil masa tak sampai sejam tu..bukannya pasang tapak tetapi menaikkan salur darah yang aktif ke bawah kulit supaya jarum cuci darah mudah mengalirkan darah bersih dan membuang darah kotor...

Macam2 yang didengar sehingga emak saya pun naik takut untuk buat pembedahan tersebut...

Sekarang tangan emak saya sudah ok...tidak dibalut lagi, jahitan pun sudah ditanggal..hanya menunggu hari isnin ini ada pemeriksaan lagi di HSA...dan mencari tempat untuk membuat dialisis...

Mudah-mudahan dipermudahkan selepas ini...


1 ulasan:

nurulzain berkata...

Assalamualikum kak,,takziah utk ibu akak..sy nurul..sy ingin berkongsi dgn akk..in syaa Allah masih ada cara.. paling mudah akk pakai water filter bio pure..satu-satunya water filter yg dpt pengiktirafan dr wqa di asia..sbb dah ramai yg kena dialisis skrg dah xperlu pegi dah.. sbb bila kita minum air bersih buah pinggang kita secara xlangsung dicuci..hanya minum air bersih shj..pakej ansuran bermula rm 103 sebulan.,kalo akk mula pakai awal in syaa Allah lg cepat pulih., sbb tiap2 hari kita minum air..so kalau air xbetul2 bersih lg teruk nnt.. ini no sy 0176760654 ..terima kasih.. fast action fast result :) in syaa Allah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...