Selasa, Mac 11, 2014

Tiba-tiba Nama Kapten Norudin Abd Majid menjadi sebutan...

Dahulu, tiada siapa yang peduli dengan nama ini..Lebih-lebih lagi  kita yang tinggal di kampung-kampung.. mana pernah menaiki kapal terbang...lagilah jauh nak kenal dengan nama pemandu-pemandu kapal terbang ini ( pilot )..

Sejak tragedi MH370 sudah masuk hari ke 4, tiba-tiba nama kapten ini terpancul keluar..Saya pun tidak kenal gerangan nama ini..jumpa jauh sekali..

Hari ini, ramai pula yang berkongsi status dan video tatkala empunya nama ini ditemuramah oleh tv3..saya pun tidak berkesempatan  bersiaran langsung menonton wawancara tersebut..hanya melihat di video yang tersebar luas itu sahaja..

Siapa Kapten Norudin Abd Majid tu???




"Beliau adalah bekas Ketua Pilot 777 mas dan sekarang dilantik sebagai pilot peribadi Perdana Menteri Malaysia...Beliau mengikuti  kegiatan Jemaah Tabligh Malaysia sejak awal tahun 80-an lagi ..."

Apabila  beliau meluahkan pandangan peribadi beliau berkaitan kehilangan MH370 ini dengan mengatakan " HILANG..FULL STOP!" menyebabkan seluruh negara kelihatan terpaku dan terkejut dengan pandangan beliau..

Sejujurnya, saya tidak begitu terkejut dengan kenyataan beliau itu.. cuma kita tidak dapat meluahkan.. begitu juga dengan pemimpin-pemimpin tertinggi kita itu..tidak dapat meluahkan juga..sedangkan jawapan kepada status kapal terbang tersebut sememangnya HILANG...

Cuma dalam dunia sains dan teknologi ini...perkataan tersebut tidak dapat digunapakai sehinggalah sains dapat membuktikan..

Tapi kita sebagai umat Islam yang mempercayai kekuasaan Allah swt sudah pasti mempercayai apa yang terjadi ini..

Seperti yang diluahkan  oleh kapten ini " Ketika dunia teknologi di tahap tertinggi, inilah keajaiban Allah swt mengatasi teknologi... Sebagai orang beriman, kita kena percaya kuasa Tuhan.. "

Sesungguhnya.. apa yang terjadi mungkin ada hikmah disebaliknya...

Kita bersama-samalah mendoakan keselamatan penumpang dan kru pesawat MH370 ini..selagi tidak ditemui, selagi itulah masih ada harapan...sama ada berita baik atau buruk, kita sebagai manusia hendaklah redha dengan segala kemungkinan..

Seperti kata bekas PM kita, Tun Dr Mahathir Mohamad " Seluruh dunia sedang melihat kita ( Malaysia )..Jadi janganlah kita memalukan nama negara kita sendiri..."

Jadi sebagai rakyat Malaysia...Janganlah  perkara ini dijadikan bahan lawak jenaka..kerana  ia melibatkan banyak nyawa...

Wasalam ..






3 ulasan:

JunAina berkata...

Sempat tengok di TV3 malam tu tapi dia memang berhati2 bila bercakap.

mama arif berkata...

saya setuju dengan pendapat anda. saya pun merasa kagum pada ketika tu ...tetaoi pada ketika ini, mh370 dah semakin surut ceritanya..

Unknown berkata...

Bagus nih, Terimakasih sudah berbagi.

Salam : Simakpedia

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...