Isnin, Oktober 18, 2010

Khasiat Daun Pegaga

Pegaga oh pegaga...sedap klu dimakan begitu saja..klu cecah ngn sambal belacan lagilah sedap...kadang2 buat urap pun sedap..skarang lagi mudah..dah ada jus pengaga...minum je lah..Daun pegaga selain dibuat ulam, ia juga boleh mengubati beberapa penyakit, antaranya ialah kencing manis, kecutkan peranakan, mengubat gatal vagine ( hanya untuk perempuan) menghilangkan bintik2 hitam di muka dan ubat darah tinggi..Selain itu, daun pegaga juga boleh merawat kecantikan kita... a) Serikan wajah Klu nk serikan wajah, ambiklah secekak daun pegaga bersama akarnya..Lepas tu rebuslah dengan dua gelas air sehingga tinggal segelas air rebusan..Keluarkan dan tapislah air tu dan sejukkan dulu... Setelah itu...minumlah air rebusan tu sekali sehari selepas makan malam..Amalkan seminggu tiga kali....Insya Allah berserilah wajah anda nanti... b) Kecutkan peranakan Selalunya, kaum wanita ni senang sangat mengalami masalah peranakan kembang atau rasa x tak selesa selepas kedatangan haid..caranya ialah makanlah daun pegaga ni dibuat ulam atau dimasak ikut sukahati...tapi kena jadikan amalan setiap kali mengambil makanan... c) Menghilangkan bintik2 hitam di muka.. Klu anda menghadapi masalah bintik2 hitam di muka, cuba lah cara ini..mudah dan murah..caranyalah..ambil daun pegaga dan tumbuk halus..kemudian campurkan dengan bedak sejuk...klu nk terperinci, buatlah mcm gini...ambil 10 helai daun pegaga, cuci dengan air garam dan ditumbuk halus...Kemudian campurkan campurkan ngan sedikit air garam, bedak sejuk dan sedikit air suam...jadikanlah masker dan pakai pada setiap malam dan cucilah keesokkan harinya...lakukan petua ini sehingga bintik hitam hilang... Untuk kaum hawa, janganlah putus asa..nak cantik mestilah kena ikut peraturan dan banyak2 bersabar...walaupun rasa daun pegaga ni pahit namun kalau diamalkan selalu macam dah tak rasa apa2 lagi..Alah bisa tegal biasa....

1 ulasan:

SUZIE APAI berkata...

k yam..pegaga feberet tu..saya siap tanam kt umh ni ha...tp dlm pasu je lorrrrrrr

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...