Ahad, April 01, 2012

Kepentingan ekosistem Hutan

Kepentingan ekosistem hutan

1. Habitat Flora dan Fauna
- Kawasan hutan menjadi habitat atau tempat tinggal berbagai-bagai jenis hidupan liar seperti burung, ular, ulat beluncasdan lain-lain lagi. Hal ini kerana tumbuh-tumbuhan yang terdapat seperti pokok senduduk, pokok kapal terbang dan lain-lain menjadi sumber makanan haiwan-haiwan tersebut.  Pokok-pokok hutan menyediakan sumber makanan kepada hidupan fauna dan flora. Tanpa habitat yang seimbang dan terpelihara, proses tumbesaran pastinya akan terjejas.

2. Menyederhanakan suhu
- Hutan dapat menyederhanakan suhu melalui proses pernafasan dan fotosintesis.  Oleh itu kita mesti mengekalkan sumber hutan semulajadi supaya dapat mengekalkan kelembapan udara.

3. Membekalkan oksigen
- Pokok-pokok yang hidup seperti pokok senduduk, lalang, pokok-pokok renek dan sebagainya akan membekalkan oksigen melalui proses fotosintesis.

4. Zon Penampan mengawal hakisan
- Akar tumbuh-tumbuhan hutan berfungsi untuk mencengkam tanah dan seterusnya mengurangkan keporosan  tanih . Disamping itu juga akar-akar pokok juga akan mengurangkan kadar larian air di permukaan bumi. Secara tidak langsung telah menjadi penampan mengawal hakisan tanah daripada jatuh atau runtuk ke bawah.

5.Kawasan Tadahan Air Hujan
- Kawasan  hutan bertindak sebagai penadah dan penapis untuk menentukan tahap kejernihan air. Sebagaimana yang diketahui, akar pokok juga berfungsi untuk menyerap air hujan.  Air dari sinilah yang akan  mengalir  ke permukaan sungai-sungai utama.

6. Ekopelancongan dan rekreasi
- Kadang-kadang hutan juga satu bentuk pelancongan yang berhubung kait dengan alam sekitar. Hutan boleh dijadikan kawasan rekreasi unt uk penduduk sekitarnya seperti dijadikan kawasa beriadah, berjogging, dan   merehatkan minda bagi penduduk bandar.

7. Menyerap karbon dioksida
- Jika hutan ini berada di bandar, ia berfungsi untuk menyerap karbon dioksida dari asap kilang dan asap kenderaan. Secara tidak langsung hutan ini telah membantu mengimbangi lebihan karbon dioksida di udara.

Kita sepatutnya bekerjasama dan menghargai sumber alam dalam kehidupan kita supaya generasi akan datang dapat menikmati kehidupan yang lebih baik.

* Untuk Pelajar PMR, sila nyatakan atau pilih 4 kepentingan sahaja dan 1 nilai murni.  Sila rujuk guru anda jika tidak memahami apa yang saya tulis diblog ini..

Terima kasih..

* Sila masuk ke blog Panitia Geografi SMK Taman Daya 2  untuk tajuk kesan dan cadangan mengurangkan kesan ekosistem *

7 ulasan:

joyce_han berkata...

nak tanya cikgu,adakah cikgu tulis perenggan yang berkaitan dengan faktor yang mempengaruhi gangguan ekosistem hutan?

Vinosha berkata...

thanks so much for this! this really helped me tremendously in doing my kgt for this year. Thanks loads!

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cikgu kerana membuat catatan ini.ianya byk membantu kami selaku pelajar2 yg bakal menduduki pmr tahun ini.ianya juga byk mmbantu kami tuk permudahkan kerja kami..tq cikgu ..

Tanpa Nama berkata...

terima kasih cikgu kerana membuat catatan ini.ianya byk membantu kami selaku pelajar2 yg bakal menduduki pmr tahun ini.ianya juga byk mmbantu kami tuk permudahkan kerja kami..tq cikgu ..

Tanpa Nama berkata...

Boleh lebih dari 4 x?

Saiful berkata...

ckg ct,u the best
your's blog full of content
it's really help's me to complete the kgt
thank's

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kerana meringankan tugasan saya menyiapkan folio geografi ini....^-^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...