Sabtu, Disember 29, 2012

Budaya Majlis Perkahwinan di Dewan...

Baru sahaja balik dari majlis perkahwinan anak salah seorang  cikgu  di sekolah lama saya di dewan Bukit Mutiara Johor Bahru..Minggu lepas, jiran sebaris dengan rumah saya pun mengadakan majlis perkahwinan anak mereka di dewan itu juga..

Terima kasih kepada pn Zubaidah Mohd Tahir, cikgu SMK Taman Daya  kerana sudi menjemput saya dan tahniah juga kerana mendapat menantu perempuan tahun ini..


Gambar pinjam kat fb cikgu zubaidah Md Tahir...ni masa belah perempuan...

Berbalik kepada isu diatas, saya sebenarnya setuju juga kalau kita membuat majlis perkahwinan di dewan..lebih-lebih lagi jika kita tinggal di taman perumahan..

Jika kita buat majlis di dewan, rumah kita pun tidaklah berselerak, kita pun tidak penat untuk menguruskan rumah seusai saja majlis besar itu..Lagi satu yang penting, kita tidak menganggu lalu lintas dan menganggu keselesaan jiran-jiran kita..

Selain itu juga..jika berlaku hujan seperti keadaan sekarang yang sentiasa hujan ni, selamatlah...kita pun tidak  basah dan lantai pun tidak lecak...kalau tidak,habis basah para tetamu dan menimbulkan ketidakselesaan kepada tetamu...

Lagi satu, banyak kejadian rompakan atau kecurian di rumah-rumah yang mengadakan majlis perkahwinan kerana para tetamu boleh sesuka hati menggunakan tandas dan memasuki bilik tanpa kita sedari..

Itu pendapat sayalah...tapi saya pun tidaklah bersetuju 100 peratus..kadang-kadang ada juga keburukannya..kadang-kadang membuat majlis di dewan ini akan menjarakkan hubungan  persaudaraan...kekadang saudara mara ni nak juga  melihat rumah kita dan bolehlah  bertandang di masa akan datang...

Kasihan dengan saudaramara yang mahu beramah mesra sesama mereka ... tiada tempat duduk ..

Tapi pada saya, majlis perkahwinan di  kampung juga yang meriah...ramai tetamu , ramai yang sudi membantu,  gotong royong dan sebagainya... Saudara mara pun ramai yang datang...

apa pendapat anda?

1 ulasan:

citarasa rinduan berkata...

kita serupa pendapat..

ayu br pulang dr majlis kawan fb. jua bt didewan.. serius.. ayu suka...
selesa kan..

siap ayu nembang ngan en zalie. klu ada jodoh u umai (hahhah..poyo budak br usia 5tahun ayu dh nak menantu)
ayu nk majlis didewan.

hahhah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...