Ahad, Februari 03, 2013

Jom buat kuih cek mek molek....kuih kegemaran keluarga kami..

Pagi-pagi ni, dah mula nak tunjuk kuih buatan sendiri untuk sarapan bersama keluarga...

Dah macam blog masakan pula...tapi sebenarnya, blog ini untuk semua...terutamanya untuk anak-anak dara saya...lain kali mereka bolehlah buat sendiri dengan merujuk blog saya ni...



Sebenarnya, resepinya memanglah mudah macam buat kuih tayar... kuih tayar?... tu panggilan saya untuk kuih keria...

Bahan-bahannya 

Keledek  - rebus dahulu dan letak garam, lepas tu lenyek
Tepung gandum - gaul bersama keledek lenyek
Gula 



Mula-mula bulatkan dahulu tepung tu... ikut suka hati nak saiz besar atau pun kecil... saya suka saiz XL...

Lepas tu buatlah lubang di tengah-tengahnya macam gambar tu...

Bubuhlah gara sesudu... ikut suka berapa banyak nak letak..tapi en suami saya kerap mengingatkan saya supaya meletakkan gula tu banyak sedikit...sebab katanya bukan untuk dijual...untuk makan sendiri...

 Selepas bubuh gula, tutuplah lubang tadi tu... kena tutup betul-betul ...jangan sampai gula terkeluar ..

 
Gentelkan guna kedua-dua tapak tangan supaya menjadi bentuk yang dikehendaki..


Taburkan tepung dahulu sebelum meletak kuih cek mek yang belum digoreng... kalau tidak, kuih akan melekat kat pinggan...dah tak cantik rupanya...


Nah.... ini kuihnya bila dah jadi... kena masak dengan api yang sederhana...kalau tidak kuih jadi gelap warnanya dan tidak cantik...

dan bolehlah dihidangkan....

Sedap tau....

selamat mencuba...



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...