Selasa, Disember 17, 2013

Kek minyak yang sedap

Bila cuti ni, semakin keraplah saya berjalan-jalan kat fb kekawan yang ada gambar kek-kek yang mudah..dah lama nak buat kek marble..tapi tak pernah terbuat-buat..

Kerap jugak dapat tengok status fb ayu Citarasa Rinduan yang sudah semakin aktif berjualan kek marble ni.. cantik-cantik dan berwarna warni kek-kek yang dibuatnya..

Tetiba adik ipar saya kat Melaka dah tayang kek marble minyak yang saya nak buat.. jeleslah pula..

Kena buat jugak.. dan hasilnya memang menakjubkan.. sangat sedap dimakan  dan lembut..


Tadaaa.... tengoklah betapa cantiknya kek ini...saya buat bergilir-gilir dengan anak perempuan saya yang ke 2..iqah...

Dialah yang rajin setakat ini menolong saya di dapur..
Lapisannya rapat-rapat sebab menggunakan sudu  sahaja..kalau menggunakan senduk memang lapisannya besar-besar..



Tengoklah..cantik kan?

Tapi bila dah bakar, tak nampak pulak atasnya... samar-samar sahaja.. mungkin terlebih bakar kot..

Resepinya saya dapat kat satu fb ni..namanya  Ucu Tipah..

 
KEK MINYAK

Bahan2nya
5 biji telur A
1/2 cwn gula castur
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak jagung - saya guna minyak masak saja
2cwn tepung gandum ayak bersama 1 sudu kecil baking powder 
1 sudu kecil ovellete
1 sudu kecil vanila
warna ikut suka

Cara-caranya
Telur,gula dan  ovellete dipukul sampai kembang . masukkan susu pekat  dan  vanila dan pukul sebati  kemudian masukkan minyak pukul sebati . Perlahankan mixer masukkan t/gandum  dan pukul sebati 

Bahagikan tiga bahagian dan masukkan pewarna setiap bahagian
Sediakan loyang  dan sapukan majerin serta alas dgn kertas.Masukkan adunan tadi satu persatu secara selang sampai habis. Bakar suhu 150 api atas bawah selama 45 minit .





Maka, jadilah seperti ini.. naik dengan jayanya... lain kali nak buat lagi..boleh jamu kawan-kawan kat sekolah..

senang sangat..

Cubalah.. tak rugi pun...



1 ulasan:

JunAina berkata...

Nanti boleh try resepi ajak dak pompuan kat rumah main2 kat dapo...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...