Selasa, Oktober 04, 2011

Berdebar-debar ....... PMR

Seawal pagi pelajar-pelajar sekolah saya sudah duduk bersila dan beratur di foyer sekolah saya. Pagi ini merupakan hari pertama mereka akan menghadap Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Ditambah lagi dengan cuaca yang sejuk dan lembap lanjutan daripada hujan yang dibawa oleh angin Sumatera yang bertiup atau angin peralihan monsun ini. Sejak subuh hinggalah tengah hari, hujan tidak juga reda-reda.. semakin gementarlah perasaan pelajar-pelajar ini...

Guru? Para guru lagilah gementar.. Dengar cerita seorang cikgu Bahasa Melayu sekolah saya tidak lena tidur malam tadi dek memikirkan peperiksaan Bahasa Melayu pagi ini.. Sebenarnya bukan cikgu tersebut sahaja yang berdebar-debar tetapi perasaan cikgu lain juga sama...

Semalam telah diadakan majlis Mohon Restu. Di majlis tersebut semua pelajar berbaris untuk memohon restu daripada guru-guru untuk mendapatkan keberkatan....Pelajar perempuan ada yang menanggis dan memeluk saya..rasa sedih juga dan hampir menitiskan air mata pula...sampai ada yang menegur saya, "cikgu, janganlah menanggis.."

Bagi pelajar pula, walaupun masa menunggu masuk ke dewan peperiksaan amatlah singkat, namun masih ada lagi pelajar yang tidak mahu membuang masa dengan berbual. Masing-masing memegang nota untuk dibaca atau dihafal..

Teringat semasa saya menghadapi peperiksaan di universiti dulu, saya juga berdebar-debar...takut sangat kalau tidak lulus...jadi sepanjang perjalanan ke dewan peperiksaan, saya akan membaca nota-nota kecil dan tidak akan bercakap dengan sesiapa pun.. saya takut jika ilmu atau maklumat yang telah ada di dalam otak saya ini akan terkeluar apabila saya mencampur adukkan dengan perbualan yang tidak menguntungkan...saya juga tidak suka berbincang sebelum peperikasaan mahupun selepas peperiksaan... Semua menakutkan...

Berbalik kepada peperiksaan ini, saya sebagai pendidik akan sentiasa mendoakan kejayaan pelajar-pelajar saya. Sememangnya saya ingin melihat mereka memperoleh kejayaan dengan mendapat semua A dalam semua mata pelajaran.

Saya sendiri tak sabar dengan reaksi mereka apabila mereka mendapat kejayaan yang todak diduga...

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN....

2 ulasan:

azieazah berkata...

Terimakasih cikgu, kerana menjadi pengajar dan pendidik yang setia untuk anak-anak kami...

Ce'gu JAERA berkata...

kita guru2 telah berusaha mencurahkan ilmu... selebihnya kita serahkan kepada mereka utk berusaha sebaik yang mungkin.. semoga mereka berjaya kelak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...