Rabu, Januari 25, 2012

GEOMAGNET STORM AKAN MENIMPA BUMI???

GEOMAGNET STORM???

atau  Ribut Geomagnet, pernah dengar???

Saya sendiri pun tidak  pernah mendengarnya..Selama ini saya tidak mengambil tahu..tiba-tiba sahaja saya mendengar tentang hal ini dalam Bulatin Utama TV3...

Selalu senario aneh macam gini membuatkan saya takut..seperti tanda-tanda besar kiamat!

Walaubagaimana cuaknya saya pun mengenai senario ini, saya terus meng"explore" tentang  hal ini..

Saya tertarik dengan kisah ini dan saya pinjam sedikit maklumat yang saya dapat dari internet..

Ringkasnya,  senario ini berpunca daripada matahari.. berlaku letupan yang kuat di matahari dan hasilnya letupan tersebut membebaskan zarah solar yang berkuasa sungguh besar dan laju.

pinjam en google


Apabila zarah tersebut mengenai bumi, ia akan menolak ke dalam medan magnet bumi umpama  ditukul dengan sebuah alat pemukul yang besar!( begitu kuatnya  tolakan tersebut..)

Tenaga itu akan menyebabkan medan magnet bumi turun naik... dan memberi kesan kepada  syarikat-syarikat penerbangan yang menggunakan komunikasi radio frekuensi tinggi terutamanya di negara-negara Eropah..

Selain itu juga, ia akan menjejaskan grid kuasa dan operasi satelit...Jadi Angkasawan kapal Stesen Angkasa Antarabangsa  dinasihatkan untuk melindungi diri mereka di bahagian-bahagian tertentu kapal angkasa untuk mengelakkan dos sinaran suria yang kian meningkat..

Untuk makluman anda semua, ribut magnet ini dijangka terjadi pada hari ini semalam atau hari ini... Semalam berita TV3  memaklumkan bahawa ia akan terjadi bila-bila masa sahaja!!!

Dan kita lihat apakah kesannya kepada kita di Malaysia...Berdoa sangat-sangat supaya tidak menjadi sesuatu yang buruk...


Saya kreditkan info ini dari blog  Deru Ombak  dan jika anda berminat untuk lebih detail, sila layari laman INI.


1 ulasan:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

tq for info..insyaallah x ada apa2 terjadi kat M'sia nie.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...