Isnin, Januari 09, 2012

Makan Nasi putih Dengan Lauk Orang Miskin.

Teringat masa kecil-kecil, keluarga saya tidak hidup mewah..dan masih tidak hidup mewah pun sekarang ni...

Kadang-kadang bila terasa lapar dan emak tak balik lagi dari ladang kelapa sawit, saya akan memasak nasi dahulu...

Kalau terlampau lapar, saya akan makan nasi putih yang masih panas dan campurkan dengan margerin...sedap......anda pernah ke rasa nasi nie?

Makan macam gitu sahaja...memang sedap!



Kalau margerin tak ada, saya akan ambil lebihan atau sisa minyak goreng ikan..dahulu emak saya suka kumpulkan lebihan minyak goreng ikan..bila dah 2 atau 3 hari , minyak tersebut akan menjadi pekat..

Ambil minyak yang pekat tu barang sesudu dua, selepas tu gaul dengan nasi putih panas..sedap juga!

Anda berani makan nasi macam gini???


Sekarang, saya tak pernah lagi makan dengan cara macam gini...dah gantikan dengan kicap..dahulu kicap pun kami tak mampu nak beli...mungkin mahal kot..

Alhamdulillah, anak-anak saya tidak merasai apa yang saya alami..makan pun sentiasa ada lauk walaupun tidak banyak...

5 ulasan:

Gen2Merah berkata...

alalal... macam nak nangis saya membacanya cikgu.. huhu..

sesusah2 kami waktu kecik dulu, nampaknya cikgu lagi tabah menghadapi kehidupan zaman lalu.. tgh terbayang mcm mana la nak makan dengan minyak ikan tu ye.. ehehe...

dulu kami beradik paling berjimat pun makan dengan ikan dan kicap.. ehe

Kamsiah berkata...

salam
anak2 sekarang bertuah...dunia di hujung jari mereka...

CikguGeo berkata...

Masa saya membesar di ladang kelapa sawit di Sabah, saya biasa makan nasi 'manis' kalau lapar pd waktu petang. Saya ambil nasi semangkuk dan curah air masak kemudian tabur gula putih di atasnya..masa tu memang rasa sedap sebab terasa 'crunchy'nya gula yg bercampur dgn nasi. hehe

teratai berkata...

anak2 zaman sekarang memang bertuah! dengan mentega tu x pernah tp kalu dgn 'tahi minyak' tu memang sedap nok2 time panas2!

hamsiah nawiham berkata...

Cerita puan ini buat saya menangis. Sunguh saya menangis. Kerana saya juga lakukan perkara yang sama. Bezanya saya dan adik saya memang suka sangat makan nasi dengan minyak lebih goreng ikan terutamanya minyak goreng ikan masin. Sekarang ini pun saya masih ingat akan kelazatannya. Tapi saya tidak akan lakukan perkara ini lagi lantaran faktor kesihatan. Saya masih ingat arwah ibu saya dengan bangganya memanggil kami 2 beradik untuk menikmati hidangan ini sementara waktu makan sebenar. Ibu, saya dan adik saya akan makan nasi sejuk lebih dahulu sebelum nenek dan abah makan nasi yang baru dimasak bersama ikan masin atau ikan selayang dan sayur tusis air. Sedihnya. Hari ini mereka semua telah tiada. Yang tinggal saya dan adik saya. 43 tahun sudah usia saya sekarang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...