Khamis, April 07, 2011

Ehhh! Nak ikut Sape nie???

Nak kongsikan satu cerita yang dipetik dari majalah Iskandariah Mesir "Manar Islam". dan sebenar-benarnya cerita ini saya peroleh daripada Mimbar Raudatul Jannah sekolah saya.

Manusia : Hari ini nak pakai apa ye?
Malaikat : Pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan : Ehh, panaslah, tak de style langsung, nampak kampung!!!!

Manusia : Azan sudah kedengaran...
Malaikat : Bersegeralah menunaikan kewajiban.
Syaitan : Ehh, panaslah, tak de style langsung, nampak kampung!!!!

Manusia : Eh, eh...tak boleh tengok ni, berdosa..
Malaikat : Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu..
Syaitan : Perggghh...best tu...rugi kalau tak tengok ni...

Manusia : Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat : Wahai anak Adam, cegahla ia.....
Syaitan : Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklah...

Manusia : Elok aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat : Nasihat-nasihatlah sesama kamu..
Syaitan : Sendiri fikirlah, semua dah besar, buat apa susah-susah... pandai-pandailah

Manusia : aku telah berdosa
Malaikat : Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun....
Syaitan : Tangguhlah dulu...lain kali boleh bertaubat...lagipun muda hanya sekali...rugilah...

*******************************************

Lihatlah, apa sahaja kebaikan yang kita hendak lakukan , tetap cuba dihalang oleh syaitan...Syaitan ada di mana-mana....Hanya kita sahaja yang dapat menentangnya...iaitu dengan percayakan ALLAH dan beriman kepadaNya...

2 ulasan:

Cikgu Nurin berkata...

Kdg-kdg, syaitan juga menghasut dengan cara baik...contoh: sembahyang dan zikir lama-lama..biar orang kata..wahhhh...bagusnya dia...

waN Mohd Salim berkata...

salam mama .. anakanda singgah sini yer .. kalau bermase singgalah kat blog anakanda kalau sudi :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...