Khamis, April 21, 2011

Hati-Hati dengan makanan Sekarang..

Bagi sesiapa yang suka milo dan sardin , sila baca entry ini...saya peroleh daripada fb...

Ceritanya..... macam di bawah nie..

Pernah satu jabatan kerajaan tu membuat serbuan di kilang memproses ikan sardine.Apa yang di jumpai amatlah memeranjatkan. Kalauanda bau kuah sardin tu hanyir dan lagi satu sedap kan …nak tahu apa resepinya…kalau tak percaya terpulang lah…..tau kenapa orang cina suka makan katak??? jadi agak2 andan dapat tak jawapannya….kilang tu telah mencampurkan daging katak sebagai perasa untuk menyedapkan lagi rasa kuah sardin tu... ..Katanya lagi.. sardin jenama apa??? ..yang paling mahal dan glamer…’

AYAM BRAND’…itulah hakikatnya…

Saya tak berapa suka dengan sardin cap ayam nie...selalunya saya beli sardin yang murah sikit...saya pun dah lupa brand apa....tapi murahlah sikit....Agak-agaknya dimasukkan apalah pulak tu....

Lagi satu, satu serbuan telah dilakukan di kilang membuat makan yang ternama jugak... anda tau apa yang dijumpai.....Agak2 anda pernah tak rasa daging cacing???? mesti anda selalu minum milo jkan....yea...daging cacing telah dicampur dalam serbuk milo...kalau ada bau hanyir itulah dia... kalau nak confirm lagi katanya... campurkan milo dengan gula sahaja lepas tu tengok ada tak minyak atau lemak kat milo tu.... kalau ada, memang confirm...

Ini perkara baru yang pernah saya dengar....anak-anak saya memang suka sesangatt dengan milo...kalau makan di luar, memang order atau menu wajib bagi mereka...kadang-kadang saya beli milo peket besar pun tak sampai hujung bulan dah habis...anak-anak saya memang suka meratah milo gitu-gitu aje....tapi lepas ni mesti saya bagitau diorang hal ni....

Dan saya juga tertarik dengan panduan untuk kita jika kita ingin membeli makanan di pasaraya...Carilah kod E110...Jika ada kod tersebut dalam makan tersebut, jangan beli sebab ada lemak khinzir.....

Saya pernah diagihkan dengan sehelai kertas yang penuh dengan kod-kod yang tidak halal...memang banyak kod....Kadang2 kita berfikir, kalau dah memang haram, kenapalah mereka hendak masukkan benda tu dalam makanan....

Nak tau cerita selanjutnya sila klik SINI

5 ulasan:

cik pulau berkata...

yang sardin tak pernah dengar.
yang milo tu pernah la..
lepas je dengar tu..
sumpah sampai sekarang tak minum milo..
naek loya.. family pun dah paham dah..
kalau hidang milo..air lain mesti ada gak untuk cik pulau.. hehhe

Kalamhati berkata...

huhu susah kalu mknan syubhah begini..
jika benar ada sumting yg haram, pihak berwajib kena tarik balik penjualan kan..huhu tak pun maklumlah sejelas-jelasnya

Cikgu CTE berkata...

cik pulau: saya pun mcm dah geli gak..

KH : kerajaan mesti bertindak segera kalau isu ini benar..

padlie berkata...

betul ke ni?
kenapa xde hebahan rasmi?
kalau jabatan kerajaan dah serbu.. mesti ada hebahan.. kena check ni..

Ayuha Cun berkata...

nasib baik la selama ni mak saya pakai sardin B0TAN...sardin brand tu memng la mahal tp kitaorang x suka la...sbb x sdap..walaupun sardin botan murah...kitaorang suka....sdap..yummy

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...