Jumaat, April 01, 2011

UNDI ....bukan mengundi tau!!!

UNDI??.....

Pernah main undi tak??

Main kutu lah...

Alaaa..yang kita kumpul duit setiap bulan, pastu kita buat cabutan nama..siapa yang dapat pada setiap bulan...kalau nak duit boleh jugak ...kalau nak barang pun boleh jugak...

Bukan mengundi pada pilihan raya tu...tu buang masa aje...

Dahulu, masa saya sekolah menengah, saya selalu melihat emak saya main undi...asyik-asyik undi...Biasalah duduk di felda..ada sistem blok...so mereka kaum-kaum ibu bermain undi...undi barang...macam selimut ke, pinggan mangkuk ke, cadar ke dan lain-lain lagi...

Emak saya suka benar buat koleksi pinggan mangkuk melalui permainan undi nie.. sebab pingan mangkuk nie boleh digunakan untuk kenduri kendara ....yealah, orang kampung kan suka buat kenduri...kejap-kejap yasinan, kejap-kejap kenduri arwah, dan kenduri-kenduri lain...

Kalau kita tak mahu undi barang, kita main undi duit...selalunya yang main undi duit tu orang-orang muda sebab mereka lebih minat kumpul duit...untuk orang-orang yang dah berkeluarga macam saya nie lebih minat undi barang...

Nampaknya penyakit emak saya tu dah macam penyakit keturunan...dah diturunkan kepada saya pulak...yalah....orang kata "dimana tumpahnya kuah, kalau tak ke nasi" kan???

Masa mula-mula kerja dahulu, saya tak lah terpengaruh dengan permainan ini..tetapi bila dah mempunyai anak-anak, barulah ada kesedaran ...kesedaran???...yalah ...kadang2 nak juga hidangkan set-set minuman yang berjenama kat tetamu...betul tak??dulu main larung aje...gelas pun jenama cap ayam...begitu jugak pinggan , cap ayam jugak...

Tahun lepas, saya main undi set minuman jenama "Vantage"..set pinggan yang mat gebu gunapakai tu....jenama orang kaya...ye ke???Jenama nie memang saya tak mampu nak beli...dan dek kerana anak-anak saya yang sedang membesar nie...( suka pecahkan cawan dan pinggan )...Bayarlah sikit-sikit setiap bulan...tapi sampai sekarang belum dapat lagi... tak apa, akan dapat jugak...

Selain itu jugak , saya main undi barangan tupperware...barang plastik yang mahal dan tahan lama tu...bolehlah dapat satu set..

Tahun nie pun sama...saya jugak memeriahkan lagi main undi ini... Saya main undi duit...RM100 je setiap bulan...diketuai oleh cikgu salina...dan sekali lagi undi barang tupperware lagi..cuma RM20.00 sahaja....dibawah naungan cikgu Hadijah...

Nampaknya penyakit saya pun macam penyakit keturunan...anak saya yang tingkatan 2 tu pun ada main undi jugak!!....mula-mula saya tak tau, tapi bila saya jumpa duit RM80.00 dalam beg dompet dia, so saya macam polis mulakan soal siasat terperinci...Barulah pecah rahsia...dia main undi bersama kawan-kawan dia yang sama level.. punggutan sebanyak 50 sen sehari...

Kebaikan???

Dapat simpan duit jugak atau kumpul duit......dan yang penting dapat barang yang kita tak mampu nak beli sekali gus...

Keburukan???

Takut kena songlap???maksudnya takut si pemunggut duit tu gelap mata...( bukan butalah..) dilarikan duit...Tu pasal kita kena main dengan orang-orang yang dipercayai sahaja...

Keburukan lain pulak ialah tangan rasa macam berat je nak bayar tiap-tiap bulan, kalau barang atau duit dah dapat dahulu...ini adalah situasi biasa kalau dapat undian pada bulan-bulan pertama hingga ke empat...itu sebab , ramai orang suka dapat pada bulan-bulan akhir...

Yang lain-lain tu....cuma orang yang pernah bermain undi sahaja mengetahui dan memahaminya...

4 ulasan:

whitecappuccino berkata...

ohhhh..first time dengar main undi..yg saya tau main kutu jer la..dulu main gak kutu duit..suka dapat last2..tak la terasa berhutang sgt.

herriena@inamanja berkata...

main kutu tuk orang pompuan kumpulkan barang kesukaan...saya main kutu tuk beli mesin buat kek....yang macam chef wan punya....

ariana's berkata...

Cikgu, faham sangat lah..saya panggil " main kutu" malah sekarang pun dok tgh main kutu duit ni..hehe. seratus sebulan..main 15 bulan, nanti dapat rm 1500..kalau nak menyimpan, belum tentu lg..itu yg main tu.

Citarasa Rinduan berkata...

selamat pagi cikgu..
tu dia penangan mimpi yang menakutkan ayu BW tengah2 pagi buta

ayu memang main undi..dari lepas kawin 2003-sekarang, mujur ketuanya ibu dikampung... so...selalu gaklah habuan pelbagai..syok sungguh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...