Ahad, Mac 20, 2011

Berus Cat Tak HALAL???

Sebenarnya, minggu ni saya dan suami sibuk mengecat rumah. Bukannya baru beli rumah baru tapi kerana dah tak tahan dengan mata yang asyik sakit melihat kekreatifan anak-anak saya yang menjadikan dinding di ruang tamu sebagai papan lukisan mereka.

Sebenarnya senario seperti ini, telah biasa saya alami.. bayangkan dengan anak2 yang semakin membesar...sekarang tinggal dua anak kecil sahaja yang belum memahami kebersihan dinding bagi mereka.

Tak sabar rasanya hendak melihat mereka membesar supaya saya dapat mendekorasikan rumah saya mengikut citarasa saya...

Saya sendiri pun tidak tahu berapa lama cat di rumah saya ni boleh bertahan daripada lukisan-lukisan kreatif anak-anak saya...Semasa saya mengecat ruang tamu , anak lelaki saya sibuk melukis di dalam bilik saya...memang kreatif...ada gambar budak perempuan, gambar kereta api.....

***********************************************

Bercakap mengenai berus cat cat nie...saya ingin kongsikan pengalaman saya...

Bila saya tiba sahaja di kedai jual cat, saya dan suami mula meminta mencari-cari warna yang bersesuaian dengan rumah saya tu...kadang-kadang saya mertanya juga pandangan taukeh kedai cat tersebut..

Selepas saya dan suami mendapat cat yang sesuai, suami saya mulah mencari berus cat yang mempunyai bulu berus berwarna putih keemasan...apabila saya melihat berus tersebut saya pun bertanyalah dengan taukeh kedai tersebut..

"Ini berus, guna bulu apa?? bulu binatang ( babi ) yang you makan tu ke?"

"Memanglah ma!, semua berus cat memang dari binatang inilah..."

Saya terkejut, saya pun cakap dengan suami saya.."bang, ini berus bulu binatang tu lah..."

Suami saya terkejut juga..."yea ke?...tak kan panjang sangat bulu binatang tu???"

"Ya lah bang.....taukeh ni cakap dah!"

Ini Contoh berus cat bulu binatang tuuuuu.....

"Haiyaaa.....saya tak mahu berus cat nilah....ada berus cat lain ke???"

Lalu taukeh kedai taukeh kedai cat jerit kat pembantu melayu dia..."Mat, you ambikkan berus cat halal punya..."

So, si pembantu melayu tu ambilkan berus cat yang berbulu hitam pulak...

"Taukeh!, berus ni betul-betul ke bukan berus binatang you tu???"

"Betulah ma....you cuba tengok ini cop halal ada kat berus cat tu..."

Saya memang nampak ada cop halal

dekat pememang berus cat tersebut... barulah saya beli berus tersebut...

Tapi sebelum tu saya mintak maaf dengan taukeh tersebut sebab menyinggung perasaan taukeh tersebut...kerana saya ada bercakap macam gini...

"Taukeh! saya tak mahu berus yang ada bulu binatang you tu...ini rumah sayalah...saya tak mahu dinding rumah saya kena bulu binatang tersebut...Kalau berus tempat lain, saya tak kisahlah...Ini bulu binatang saya tak boleh guna...you jangan marah ya..."

Nasib baik taukeh tu tak marah saya....

Tapi yang saya geram ialah pembantu melayu tersebut...tak kan tak tau yang saya ni orang islam...dah tentu dia pun tahu yang berus tu tak halal...cakaplah cepat-cepat...ini tidak diambilnya berus tersebut untuk saya!

..

Saya sendiri pun tak dapat membayangkan jika saya membeli berus tak halal tu...bayangkanlah....anak-anak kecil saya akan berebut-rebut untuk memegang berus tersebut...selepas tu, dia bermain2 berus cat tersebut sambil mengiggit2....

Kalaulah saya guna juga berus tersebut, macam ne saya nak samak yea...

9 ulasan:

Citarasa Rinduan berkata...

subhanallah..
satu pengalaman yang amat bagus dikongsi.
ayu pun baru tau..
sebelum nie mmg kami ambil upah jer kat kontraktor baik dirumah mahupun dicitarasa rinduan

terima kasih yer cikgu

mUnie UncLe hUsin berkata...

alamak..
susahnye nak beza..
kalo camtu, awal2 lagi dah kene state nak berus cat yang halal la kan?
kalo dah terpegang yang tak halal tu camne?
kene samak jugak la ek?

Kalamhati berkata...

dulu pernah timbul gak isu berus tak halal ni..memang diperbuat dari bulu binatang tu dengan alasan lebih lembut..huhu

biasanya yg hitam tu bukan..nak selamat jangan beli yg warna cerah tu kan..huhu

whitecappuccino berkata...

tak dapat nak bayangkan...seram!

Cikgu CTE berkata...

citarasa rinduan:

selama nie pun saya tak pernah cat sendiri...upah orang jee...


munie uncle husin:

memang susah nak beza...
tapi kita mesti tanya taukeh kedai tau...
pasal samak tu, saya pun tak pasti...

Cikgu CTE berkata...

kalamhati:

lain kali kita mesti waspada dengan isu nie...

whitwcappucino:

memang seram...

♕ Mr.IX ♂ berkata...

x prasan lak berus pn ada cop halal..x biasa beli pn...

salam blogwalking awal pagi dari terengganu ni....^__^

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

As salam, subhanallah nasib tak terbelikan...first time saya dengar nie. Dulu zaman sekolah dulu org kata brus color jer yg macam nie.

ckLah berkata...

Pernah terkena...Berus jenama Bristol, semua tak halal. Memang kena berhati2.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...