Sabtu, Mac 26, 2011

Jangan Terkejut orang JB???

Bagi orang JB yang suka pergi Kluang semata-mata ketagih dengan kopi dan roti bakarnya, patut baca entry ini...Tolonglah sebar-sebarkan sebab orang melayu lah yang paling banyak makan kat sini..

Jabatan Agama Islam Johor melakukan pemeriksaan di premis ini dalam satu operasi bersepadu bersama Jabatan Kesihatan, Majlis Perbandaran Kluang dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pada Januari lalu.

Sebabnya, pelbagai aduan orang ramai yang mendakwa terdapat penggunaan tulang babi dalam kopi yang dijual kepada pelanggan termasuk di kalangan umat Islam yang sering berkunjung ke premis ini. Pengusaha premis ini memiliki kilang sendiri bagi memproses kopinya.

Pada 19 Januari lalu, sampel telah diambil untuk dihantar ke Jabatan Kimia bagi mengetahui kandungan sebenar kopi yang digunakan. Pada 14 Mac lalu, keputusan ujian diserahkan Jabatan Kimia di mana antara lain menyebut terdapat kandungan gelatin babi pada bahan minuman itu.

Kluang Rail Coffee 300g

Nampak sedap, tapi tak HALAL..Ramai oran Islam yang dah jadi mangsa pemilik kedai ni yang tak bertanggungjawab.. Sepatutnya pihak yang berkenaan, sebar dan bagitahu maklumat mengenai HALAL atau HARAM ni.

.

Gelatin babi itu dikatakan digunakan bagi meningkatkan lemakpada kopi yang dijual. Patutlah sedap semacam jek. Manakala terdapat kandungan alkohol dalam madu yang digunakan di premis itu. Kopi yang mengandungi gelatin babi itu turut dihidangkan kepada pelanggan beragama Islam. Ishhh takutnya..Jadinya, baiklah beli kopi yang dah tentu-tentunya dibuat orang Melayu. Macam Kopi Radix atau CNI ke..Lagipun, kedai ni mana ada tanda HALAL..ni yang kita orang Islam kena selalu alert.. Jadi darah daging ni tau..

********************************************

Teringat dulu suami saya ada bawak balik roti bakar yang dibeli daripada kedai ini... biasa-biasa saja kesedapannya...tapi makan habis jugak....

seorang kawan saya telah memberi saya beberapa paket kopi yang siap dibungkus kepada saya...sebenarnya saya tidak berapa minat dengan kopi dari kedai ini sebab terlampau pahit dan pekat.....kopi kedai ni tak tahan lama dan cepat masuk angin....

Terfikir jugak saya, macam mana dengan kopi jenama lain tu...macam kopi kapal api atau kopi appolo yang saya beli tu....halal tak??? kalaulah syarikat nie hanya letak sahaja logo halal macam mana???

sebenarnya banyak makanan yang kita boleh pertikaikan kehalalannya...

1 ulasan:

imnabila berkata...

huuu ~ nseb bek x pernah try tempat nih..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...