Sabtu, Januari 15, 2011

Berhutang untuk haji?????

Labaikka Allahumma Labaik....Labaikka Allahumma Labaik.... Ya Allah, hamba Mu datang kerana menyahut panggilan Mu....hamba Mu datang kerana menyahut panggilan Mu.. Setiap musim haji, kita akan terdengar-dengar laungan-laungan ini...dan bila kita dah semakin berumur ni..kita seperti dipanggil-panggil untuk pergi ke Mekah.... Apabila orang lain pergi ke Mekah, di dalam hati kita sudah pasti terdetik..bahawa suatu hari nanti kita juga akan pergi ke sana juga akhirnya... Bila melihat keadaan kewangan kita, nak pergi umrah pun , masih nak berkira-kira...masih tidak cukup duit...hutang sana sini....sewa rumah, hutang kereta, hutang...hutang..keliling pinggang.... Last-last kita akan cakap "belum sampai seru lah"....he he he..dialog inilah dah sinonim dan acapkali digunapakai.... Orang cakap, kalau kita bebas daripada berhutang ...barulah kita boleh menunaikan haji....akan tetapi saya pernah membaca tentang hal ini..bahawa hukum berhutang untuk menunaikan haji adalah HARUS, dibolehkan pergi....Malah, jika ibadat haji itu dapat dilakukan dengan baik maka sudah tentu ibadat haji itu sah...walaupun kita berhutang....itu kata seorang pendakwah bebas..Datuk Daud Che Ngah... Tetapi jika kita berhutang, dan di takdirkan umur kita tidak panjang...maka ini akan membebankan waris-waris yang lain...terpaksalah menanggung hutang ....banyak pulak tu... Tetapi sekarang..sudah ada kemudahan yang membolehkan kita tidak perlu berhutang .. Nak tau caranya... Ambillah Insuran Takaful Haji... Ada ke? Ada...dan saya rasa tidak lama lagi takaful ini akan popular...sebab semua orang nak pergi haji... siapa yang tak nak pergi haji???...semua orang nak.. Tadi petang, saya pergi ke Smart...dekat pintu keluarnya terdapat meja-meja yang mempromosi takaful...tiba-tiba saya terpandangkan tentang takaful haji....baguslahkan? Mana boleh...itukan insuran... Hei, insuran lain...takaful lain tau.... Takaful lebih menepati kehendak-kehendak syariat Islam tapi insuran selalunya banyak berunsur "gharar"(ketidak pastian) judi dan riba... Kalau kita melabur dalam takaful...itu dikira simpanan sahaja...kita pun tidak berhutang... Saya rasa kalau kita menyimpan di takaful lebih menguntungkan...saya pun tak kata bahawa jika kita menyimpan di tabung haji merugikan...tetapi simpanan di tabung haji ni selalulah kita keluarkan kalau kita terdesak...betul tak? lebih-lebih lagi di awal tahun..sebab pengurusan anak-anak banyak.. Saya pun sudah semakin tua..tabungan di tabung haji pun masih tidak cukup-cukup... jadi saya pun menyimpan di takaful Haji ...sebab 10 tahun akan datang ..Insya Allah dengan izin Allah..saya mungkin akan dapat pergi ke rumah Allah itu... 10 tahun??? lamanya.. Mana lama...tak lama lah...pejam celik pejam celik...dah 10 tahun anda bekerja...tak lama... Bagi saya sebelum saya bersara..saya sudah dapat mengerjakan haji..tidak payah saya menunggu wang pampasan kerajaan...Insya Allah.. Dan bagi orang yang muda..janganlah kata anda muda lagi...masih banyak masa...muda-mudalah bagus pergi ke Mekah..bila dah tua dah tak larat... Jika cukup simpanan 10 tahun tu pergilah haji...janganlah pergi dengan pakej tabung haji...sebab kalau anda tunggu...sudah tua baru boleh pergi...ambillah pakej haji syarikat swasta... Mahal sangat!... Memanglah mahal tapi sebenarnya simpanan di takaful haji tu dah melebihi sangat-sangat...kita boleh pergi buat ziarah haji atau melancong...kata orang sambil menyelam kita minum air sekali... Kalau kita tidak mahu pergi Haji sebab belum sampai seru...berilah duit tu pada ibu atau bapa kita yang uzur tu...diorang sememangnya teringin nak pergi haji jugak...masa inilah kita boleh membalas jasa ibu bapa kita... Dan kita buatlah simpanan untuk 10 tahun lagi...untuk diri kita dan isteri atau suami masing-masing... Saya rasa simpanan di takaful ini amat-amatlah menguntungkan... Silalah berurusan dengan En Yusran Kasim - 019-7258047...anda boleh bertanya lebih lanjut dengan beliau sebsb beliau lebih arif tentang hal ini...saya cuma tau melabur sahaja....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...