Selasa, Januari 25, 2011

Tiba-tiba Loya Pulak Tekak Ni.....

Sambal goreng tempe.....emmm sedapnya Inilah makanan kegemaran saya.. saya rasa bukan saya seorang sahaja tetapi sesiapa yang berasal dari Johor mesti suka dengan sambal goreng tempe ini... Saya dan anak-anak memang suka memakannya tanpa nasi....meratahlah tu... Dan ini adalah salah satu hidangan wajib bagi keluarga saya di kampung..rasanya kalau tidak ada sambal tempe ni, tak meriah pulak rayanya...Jika kami tidak memasak sambal tempe goreng, kami akan menggantikannya dengan sambal sayur goreng....maklumlah orang Jawa celup campur Banjar.... Sebenarnya, saya bukanlah hendak berkongsi resepi membuat sambal tempe goreng ni...saya pun tidak suka memasaknya kerana ia mengambil masa yang lama untuk menyiapkannya... mana nak goreng tempe, goreng kacang, goreng tahu, goreng kentang dan lain-lain lagi... kadang-kadang tak sempat masak, bahan-bahan gorengan tersebut dah diratah oleh anak-anak....dah tinggal sedikit...akhirnya tak jadi masak... Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah pengalaman saya memakan makanan ini hari ini.....Tidak perlulah saya menyebutkan nama tempat yea Kalau sudah "feberet" tu...feberetlah..... Dari jauh lagi, saya sudah nampak kekawan saya makan makanan ini...lantas saya segera meluru ke bahagian pinggan untuk mengambil makanan...makanan pertama yang saya sendukkan dalam pinggan saya adalah sambal tempe goreng....selepas itu, saya sendukkan sedikit nasi goreng...kira-kira lauk lebih banyak daripad nasi lah.... Sebelum makan, saya bacalah doa makan dalam hati dan Bismillah...... Saya mula makan sedikit demi sedikit sambal goreng tersebut...menghayati keenakannya... Ehhh! kenapa rasanya lain je nie...... emmm...mungkin dia kasi rempah kari sedikit kot..... Saya terus memakannya satu persatu tempe-tempe goreng tersebut....sedap sangat...ranggup Tiba-tiba, saya terpandang sesuatu yang mencurigakan saya...saya belek...belek...dan belek.... SAH sudah... Mulalah tak percaya......PUTUNG ROKOK!!!! Tiba-tiba tekak jadi loya....macam nak muntah pulak.....ada ke patut, dalam lauk ni ada putung rokok....tukang masaknya lelaki ke? tukang masaknya hisap rokok sambil memasak ke?...semua persoalan tersebut tidak terjawab..... Saya terus memanggil kawan saya untuk kepastian...SAH Saya terus memanggil pelayan dan menunjukkan putung rokok tersebut kepadanya....dengan selamba dia mengambilnya dan membawanya ke belakang tanpa memohon maaf....tinggalkan saya terkontang kanting.....laaaaa Saya pun berdiri dan mengambil makanan yang lain pula.....terbayang-bayang akan putung rokok tersebut....naik lota tekak saya Hari ni dalam sejarah...saya makan SAMBAL GORENG TEMPE PUTUNG ROKOK Namun begitu, ia tidak mematahkan selera saya kepada sambal ini...ia akan tetap menjadi makan feberet saya sampai bila-bila p/s: Maaf sebab saya tidak dapat menyambung cerita semalam. Sambungan daripada cerita saya sebelum ini bertajuk Jangan Cabar Saya!!! akan saya sambung dimasa lain...

3 ulasan:

✿....rossa alina....✿ berkata...

eeeee...kalo saye pun xde selera mkn gak..tp kalo da feberet,boleh ke xmkn?ngaaahahaha..

*cepat2 update cite tu tau!!nak tau.. :)

mama zakuan berkata...

report kat kem.kesihatan...tak jaga kebersihan langsung...

Siti Mariam Mat Noh berkata...

x leh makan sbb x dpt bygkan air liur kat putung rokok tu......gelilah....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...