Sabtu, Januari 15, 2011

Bila nak kurus nie!!!!!!!

KURUS....LANGSING.... 2 perkataan yang selalu berlegar-legar dalam kepala otak saya sejak dari dulu lagi...Dari belum kawin sampailah dah beranak 5 ni..persoalan ini tak terpadam-padam dalam benak fikiran saya... Kadang-kadang benci sungguh bila memikirkan bila nak kurus ni... Banyak buku telah saya baca.. banyak produk telah saya cuba... namum impaknya masih macam gini jua... Dari tingkatan 6 lagi, saya dah mula melihat perubahan fizikal yang semakin "cubby"...kalau saya memakai tudung, nampak sangat bulat buka saya ini...berat dah mula mencecah 52 kg.... Masa tu saya tak tau nak buat apa...duit pun emak yang beri...tak tau macam ne nak kuruskan perut.. Masuk alam U...saya dan kawan-kawan dah mula berjogging...tapi jogging pagi-pagi buta...nak jogging petang-petang ..malu ngn budak-budak kampus... Saya pemalu orangnya....sebenarnya, saya tidak berapa suka bila jogging petang ni....ini kerana angin agak kuat bertiup pada masa ini...bila kita berlari, maka akan ternampaklah lekukkan-lekukkan yang tidak sepatutnya...tu yang menyebabkan saya suka berjogging awal pagi.. Lagi pula, budak-budak U ni lain sikit pemikirannya... saya mula diperkenalkan dengan teh kurus oleh kawan-kawan saya...Macam-macam teh yang di telan...kelat-kelatlah...asal nak kurus...minum aja lah...teh orang kampung...teh Binari...entah apa-apa jenama saja... Kalau dah minum teh kurus tu...apa lagi... rutin harian mestilah masuk toilet aja...kadang-kadang sampai 5 kali satu hari..penat... Perut..jangan kata lagi..asyik menahan sakit sahaja... Pernah kawan saya mencadangkan satu tablet ( pil ) kurus kepada saya...harganya pun murah... saya pun suruh dia belikanlah di pekan Jitra..pas saya makan je pil tu..tak samapi esok pagi, perut saya dah mula memulas-mulas...sakit sangat..cepat-cepat pergi toilet...melepaskan hajat... Tak dan keluar toilet, dah mula rasa yang mencengkam2 kat perut ni...lari lagi ke toilet...nasib baik bilik saya bersebelahan dgn bilik air...Hari tu saya keluar masuk toilet je hampir 8 kali... Bila saya tanya kawan saya, apa nama pil ni? dia pun tak tau...tapi orang panggil julat...JULAT!!!!!!. Patutlah ... Sejak tu, saya serik nak makan ubat ini... Sekarang, bila dah berkahwin...makin parah... mulalah saya membuang banyak duit untuk membeli prosuk kurus...Jus Matelah...De Bella lah..dan macam-macam lagi.. Namun hasilnya tetap macam gini...gemuk dan berisi lagi... Semakin di fikir semakin gemuk....tak taulah.. Sebenarnya, bila saya fikir-fikirkan semula...agak membazir sahaja membeli produk-produk tersebut...Bukan apa... sebab produk-produk ini memanglah boleh mengguruskan badan saya...namun yang menyebabkan saya tidak kurus ini adalah masalah sikap saya sahaja. Semua berpunca sikap saya...suka makan...kejap-kejap nak makan.. saya ni sentiasa memasak makanan untuk anak-anak... kadang-kadang kita nak juga memasak makanan yang enak untuk suami dan anak-anak...tak kan kita nak tengok saja...makanlah bersama-sama... Dekat tempat kerja pula...kudapan mesti ada..kalau tidak dah mula gelabah...nak muntah sahaja bila perut ni kosong... Macam mana boleh kurus...kalau macam gini... Sekarang umur pun dah semakin meningkat...metabolisme badan pun sudah semakin menurun...kalori pun dah susah nak di bakar...tenaga pun dah semakin lemah... Rasanya, saya kena redha ajalah dengan ketentuan Tuhan ini...sememangnya saya berketurunan gemuk...cuma dikalangan adik-beradik saya kecil sikit saiznya... namun begitu bila orang tengok masih lagi dikatogerikan gemuk... Tetapi saya masih lagi berusaha supaya saya tidak terlampau gemuk...sebab bila terlampau gemuk , pelbagai penyakit akan mula menyerang...itu yang saya takut... Biarlah saya sihat dan boleh menikmati kehidupan ini...walaupun saya cubby.....

2 ulasan:

SUZIE APAI berkata...

gemuk ke kurus ke tak kisah k yam...

yg penting sihat dan hati mesti mau bersih....k yam tu dah okey..

Siti Mariam Mat Noh berkata...

Tak boleh jugak...kena jaga...penyakit dah mula datang hinggap ke organ2 penting ni... tapi kemampuan dah kurang...tenaga dan kewangan...he

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...