Selasa, Januari 04, 2011

KERING SEBELUM WAKTUNYA.......

"Kirim salam yea pada Pak Haji....." Pesan saya kepada Cikgu Mahani...Pak Haji manalah yang mahu dijumpanya tu...selama ini yang saya tau Pak Haji inilah penyelamat saya di awal-awal tahun ini... Pak Haji ini sangat berjasa kepada saya...bukan kepada saya tetapi kepada semua cikgu-cikgu juga...Kekadang Pak Haji ini jugalah yang menjadi penasihat kewangan kepada keluarga saya.... Siapa yea?...siapa lagi kalau tidak... TABUNG HAJI lah....banyak betul pengurusan akhir tahun dan awal tahun yang perlu dilakukan...banyak wang yang perlu dilaburkan dan juga dileburkan semata-mata untuk kebahagian anak-anak dan keluarga... Jadi, di sinilah tempat yang sesuai untuk saya mengadu nasib...sebab apa saya perlu ke sini?...Sebab...bulan ni saya sudah kering sebelum waktunya...... Saya rasa, bukan saya sahaja yang mengalaminya...semua ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang bersekolah ..sudah pasti akan mengalami situasi ini...Sama ada tidak merujuk kepada Tabung Haji ..mungkin juga merujuk dengan bank-bank lain, mungkin juga ASB, atau lain-lain....Tetapi kalau dah susut sangat, janganlah sampai pinjam dengan ALONG....BAHAYA... Berbalik kepada kes saya...Manalah saya tidak kering...banyak betul yang perlu saya belanjakan...Sudah jenuh saya berjimat cermat namun masih juga tidak mampu untuk memenuhinya...Untuk anak-anak sahaja, saya perlu memperuntukkan lebih kurang RM500.00 seorang ... itu merangkumi pakaian, kasut, yuran, alat tulis, buku-buku...dan lain-lain lagi... ... Bayangkan anak saya yang bersekolah sahaja seramai empat orang...mana saya hendak mencari wang untuk membayar bil-bil lain...memang perbelanjaan melebihi daripada simpanan... Dalam banyak-banyak perbelanjaan, perbelanjaan untuk anak yang baru memasuki tadika...lagilah mahal...melebihi perbelanjaan kakak-kakaknya...KONTANG memang KONTANG.... Oleh itu, pada tahun ini saya rasa perlulah bagi saya merangka strategi perbelanjaan yang lebih telus lagi supaya saya tidak akan KONTANG lagi pada awal tahun hadapan...Lebih berjimat cermat lagi....Jadikan pengalaman ini sebagai pedoman di awal tahun hadapan... Untuk anak-anak, dengarlah dan perihatinlah dengan keluhan-keluhan ibu bapa anda....Kesianilah mereka...janganlah semata-mata memenuhi keselesaan diri anda, anda tidak menghiraukan keperitan ibu bapa anda...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...