Ahad, Januari 23, 2011

PELAJAR DERHAKA????

Selalunya kita hanya mendengar dan membicarakan tentang anak derhaka kepada ibu bapa mereka.... Di tv juga banyak drama-drama yang memaparkan tentang cerita anak derhaka seperti Si Tanggang dan lain-lain lagi... Tapi di sekolah....mereka di gelar PELAJAR DERHAKA...... Pelajar derhaka ni bukanlah pelajar yang yang sentiasa melanggar peraturan sekolah...seperti bergaduh, ponteng kelas, memusnahkan harta benda sekolah dan lain-lain.. Pada saya, pelajar derhaka ini adalah pelajar yang terlampau kurang ajar dengan seseorang guru.... Terlampau.....( sila bezakan...) Kalau dah ber "engkau" dan ber "aku" dengan cikgu sendiri tu...bukan derhaka ke? Kalau dah menyebut perkataan lucah dan tidak elok didengar seperti bodoh!, celaka! sial!..... mana cikgu yang boleh bersabar... Pengalaman saya dahulu pernah di lucahkan oleh pelajar sendiri....walaupun saya mungkin bukan sebangsa dengan mereka, namun saya masih lagi faham dengan maksud bahasa tersebut....ada pula yang menggelar saya seperti kemaluan emak mereka....geram saya... Kalau saya sudah geram...habislah mereka...derhakalah mereka..... Tidak akan saya halalkan segala ilmu pengetahuan yang saya curahkan kepada mereka.... akan saya mendoakan mereka tidak akan lulus dalam subjek yang saya ajari.... akan saya pinggirkan diri mereka daripada pandangan saya sehinggalah mereka meminta maaf... Akan tetapi perkataan maaf itu umpama sebiji emas yang ingin diberikan kepada cikgu....terlalu mahal dan tidak mungkin! Adakah mereka masih lagi tidak dikatakan menderhaka???? Tetapi itulah guru... umpama seorang ibu....masih lagi kuat dengan simpati.... masih lagi kuat dengan kasih sayang..... Tetap juga memaafkan mereka walaupun mereka derhaka.... Masih lagi mengambil berat tentang hal mereka ...walaupun mereka biadap... Masih lagi boleh memberikan senyuman bila berselisih jalan.....walaupun mereka langsung tidak memperdulikan kita... Masih lagi bercakap lembut...walaupun mereka tegar... P/s...Tahun lepas, terdapat beberapa pelajar yang menderhaka kepada saya....hanya mata pelajaran saya sahaja yang mereka tidak lulus....emmmm mungkin doa saya kot......tapi sampai sekarang memang saya tak akan maafkan mereka!...

5 ulasan:

nur berkata...

Betul tu.. doa guru ibarat ibu

Siti Mariam Mat Noh berkata...

di sekolah , kita adalah ibu kpd mereka...

CikguGeo berkata...

pengalaman yang sama dengan saya..memang dah tidak seronok ajar kelas yang sebegini..

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum cikgu..
saye ni dak selangor..
saye nak tanye sikit, kalau saye dah mintak maaf kat cikgu 2 bnyk kali..
tapi die mcm x maafkan saye..
saye x taw lah hny perasaan saye atau ape.. ape sy nak buat ye? taon ni saye PMR..

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum ckg..
saye ni dak selangor..
saye nak tny ckg ckit..
saye ade buat slah kat sorang ckg nie, saye dah mntk maaf.. tp say x taw lah die dah maafkan saye atau blum. sbb saye tgk die mcm masih marah kat saye.. saye x taw lah hny perasaan saye atau btol2...ape ptt saye buat ckg?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...