Ahad, Januari 16, 2011

Rumah Tradisi Melayu Melaka

Masa saya darjah 5 di sekolah rendah LKTP Air Tawar 5 dulu...saya ada mengikuti lawatan sambil belajar ke Melaka...Itulah pertama kali saya pergi ke negeri lain.. Salah satu tempat yang saya lawat ialah Rumah Lama Melaka.. Masa tu, saya masih ingat..saya dan kawan-kawan bergambar di tangga hadapan rumah tersebut...dan kenangan tersebut masih saya tidak dapat lupakan..namun disebabkan saya bukan dikalangan keluarga yang berduit..so, saya tak mampu untuk menempah dan membeli gambar tersebut...jadi..tak adalah kenangan terindah tersebut.... Cuti hujung tahun yang lepas, barulah saya berkesempatan untuk melawat Rumah Lama Melaka itu

Wah!!!!! Semakin cantik rumah ini...mungkin dijaga dengan elok..tapi banyak perubahan dibuat ...macam sudah hilang status rumah tu... Dahulu, ditepi rumah ini tiada landskap macam gitu...tapi sekarang dah ada pulak

Akhirnya dapat jugaklah saya mengabadikan kenangan di tangga rumah ini...

Nak masuk rumah ni kena bayar RM1.00.. entahlah..mungkin untuk pengurusan rumah ni kot..

Naik sahaja tangga, jangan lupa baca pantun lama ini...

Di tepi beranda pula ada beduk...orang dulu-dulu guna beduk ni untuk panggil orang-orang kampung...selalunya digunakan semasa kecemasan.. macam cerita dulu-dulu tu..kalau ada pengumuman oleh sultan sahaja..terus ketuk beduk macam gini..

Itu baru kat berandar je...di tepi pintu masuk ke dalam rumah pula diletakkan gong...tak taulah maksudnya diletakkan di situ...mungkin hanya untuk bahan pameran sahaja...apa-apa pun, anak-anak saya sibuk mencuba memukul gong tersebut.. Masuk sahaja ke dalam rumah..pelbagai barangan lama terkumpul dan dipamerkan ...antaranya baju lama...pinggan mangkuk dan lain-lain lagi.. masuk dalam biliknya..ada katil lama. warna kuning lagi..takut duduk lama-lama kat situ...lain macam aja gamaknya..tapi anak saya masih sempat tangkap gambar kat tepi dia.. Lepas tu, kami semua ke bahagian dapur pulak...saya pun mencuba dapur tradisionalnya...terkenang semasa di rumah arwah nenek saya di Kg Hj Ghaffar , Yong Peng...lebih macam ginilah... Masa saya tengah memasak olok-olok tu...nak-anak saya berlakonlah tengah lapar...sementara menunggu makan disiapkan...mereka sibuk bermain congkak... Selepas tu, kami pun keluar kat beranda dan duduk diluar..anak-anak dah mula lari-lari..biasalah rumah kayu..lagi kuat bunyi, lagi kuat mereka berlari-lari.. Tetapi, penjaga rumah tu menegur...JANGAN BERLARI-LARI DALAM RUMAH INI!...alamak...kantoi...pas tu kami terus turun aja...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...