Isnin, Januari 24, 2011

Jangan Cabar Saya!!!!

Pagi itu, suasana sekolah sunyi sepi..masing-masing sedang tekun menjawab soalan peperiksaan yang terbentang dihadapan mereka.
Di kelas 3C3 kelihatan beberapa orang pelajar mulai tidur..mungkin mereka sudah siap atau mungkin mereka tidak dapat menjawab soalan lalu mengambil peluang untuk melelapkan mata dek kerana keboringan..
"Ah...bosannya..." getus hati saya.. sambil mundar mandir saya berjalan sambil memerhati pelajar-pelajar tersebut..
Tiba-tiba saya melihat seorang pelajar berbual-bual di hadapan kelas....
"Shazwan! jangan berbual." jerit saya dari belakang kelas. Keadaan kembali tenang sekita..
Tidak sampai dua minit, shazwan mula bersuara dan berbual-bual dengan kawan sebelahnya, Halim...
Hey budak ni, tak tau takut betul lah...bisik saya.
"Shazwan! kalau awak berbual lagi, saya pindahkan meja awak ke luar kelas" amaran saya.
Tapi Shazwan tetap berbual tanpa memperdulikan saya....
Geramnya...
Kurang ajar budak ni...langsung tidak mengendahkan cakap saya....saya kena bertindak ni..kalau tidak jatuhlah air muka saya sebagai guru..
Saya mula bergerak ke hadapan dan memukul lembut lengan Shazwan sebagai amaran tentang kebiadapannya itu...
"Apa pukul-pukul ni!" tengking Shazwan kepada saya dihadapan 35 pelajar lain...
Semua pelajar serta merta berhenti menulis dan memandang tepat ke arah saya..Pelajar yang tidur juga tersedar dari mimpi mereka..
"Awak jangan kurang ajar dengan saya..saya suruh awak diam tapi awak tidak diam..sekali lagi awak kurang ajar dengan saya, saya tampar muka awak!" balas saya dengan nada yang tegas..
"Cikgu cubalah tampar muka saya!" cabar Shazwan dengan menadahkan mukanya ke hadapan saya.
"Awak jangan cabar saya!" Balas saya dengan nada yang geram..
Keadaan sunyi sepi..semua pelajar terus memandang saya tanpa berkelip mata mereka...menunggu apa tindakan saya seterusnya..
Dalam hati saya, kalau saya tidak menampar pelajar ini, maka akan jatuhlah maruah saya sebagai seorang guru. Jika saya tidak bertindak, mungkin selepas ini, semua pelajar dalam kelas ini tidak akan menghormati saya lagi...
Saya masih lagi cuba bersabar...
"Kalau berani tamparlah muka saya!" ulang Shazwan mencabar kewibawaan saya...
PANGGG.....tangan saya ringan sahaja menampar muka Shazwan sekuat mungkin...hati saya puas....
Semua pelajar terkejut dengan tindakan saya...
Tangan saya masih lagi menggigil-gigil ..bukan menahan sakit sebab lelempang muka Shazwan tetapi kerana saya menahan geram. Saya mengenggamnya supaya tidak kelihatan oleh pelajar lain..
"Cikgu ingat, muka saya tak ada insurans ke?..saya akan buat laporan polis...saya akan saman cikgu...emak saya kerja dekat pejabat peguam...cikgu akan kena nanti!"amaran Shazwan.
"Awak ingat saya takut dengan ugutan awak tu!..saya ada saksi..semua pelajar dalam kelas ni lihat apa yang berlaku...awak yang paksa saya tampar muka awak..jadi saya tamparlah..jadi, awak tak boleh salahkan saya" tengking saya lagi....
Selepas kejadian tersebut, saya dan Shazwan ibarat musuh...saya tetap menjalankan tanggungjawab saya mendidik pelajar seperti biasa.
bersambung......
p/s: Kisah ini adalah benar belaka. Nama pelajar dalam kisah ini terpaksa dirahsiakan ..Gambar adalah hiasan semata-mata. Semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada semua.

3 ulasan:

herriena@inamanja berkata...

saya pun pernah rasa nak sepak muka pelajar yang biadap....geram sangat...tapi....seb baik masih bersabar lagi...

Siti Mariam Mat Noh berkata...

bukan setakat sepak...rasa nak humban je pelajar yg mcm gni dari tingkat 4...he he he..
apa2 pun...inilah antara cabaran guru..

✿....rossa alina....✿ berkata...

makkkk!!!seramnye kalau de cikgu yang garang camni..budak tu pun mmg kuang ajo la..isyh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...