Selasa, Februari 15, 2011

Kenangan Terindah - Sekolah Menengah 1

SMK Bandar Mas, Kota Tinggi

Ini sekolah menengah pertama saya. saya bersekolah di sekolah ini cuma 3 tahun sahaja iaitu dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3. Apabila saya lulus SRP ( sekarang dikenali sebagai PMR ) saya terpaksa berpindah ke sekolah lain sebab sekolah ini pada masa dulu tidak menawarkan tingkatan 4.

Sekolah ini jauh juga dari rumah saya ( lupa berapa km ) yang pasti jauh sebab ia terletak di Bandar Mas, Kota Tinggi, johor. Selepas habis sahaja penilaian dan darjah 6 di sk LKTP Air Tawar 5, saya terus bersekolah di sini..Inilah pengalaman pertama saya menaiki bas sekolah..

Disebabkan sekolah tersebut jauh, saya bersama-sama kakak saya pergi ke rumah driver bas pada pukul 6.30 pagi setiap pagi.Saya masih ingat lagi nama drivernya en shaari.. Dan kami akan tiba di sekolah sebelum pukul 7 pagi. hari masih gelap lagi...betul2 gelap

selalunya para pelajar akan beratur di dataran atau tempat parking kereta cikgu2 nie...sekarang saya dah tak tau kat mana..

Disekolah tersebut saya telah ditempatkan ke tingkatan 1 Mawar. Kelas ini adalah aliran pertanian. Dulu2, kelas aliran pertanian ini kelas yang sederhana sahaja. Kelas untuk budak pandai ialah kelas perdagangan..Wah! betapa sombongnya, bebudak yang dapat masuk kelas tersebut. Kata orang johor “Kerek”..saya memang jeles dengan diorang.

Seronoknya kami bila musim menanam sayur-sayuran. Sayur yang pernah saya tanam ialah sawi, kangkung, kobis, terung dan macam-macam lagi.. masa mula-mula kami ke tapak pertanian, kami telah diperkenalkan dengan cacing...masing-masing geli dengan cacing..tapikan alah bias tegal biasa..lama2 bergelumang dengan cacing dah biasa pulak...TAPI kalau sekarang..dah jadi geli balik. Jika hasil tanaman kami menjadi, kami membawa pulang hasil tanaman kami untuk dimasak..masa inilah kami akan “kerekkan” pelajar-pelajar lain pulak..

Semangat pelajar dulu dengan pelajar sekarang lain, bila saya sampai sahaja di sekolah, perkara pertama yang mesti saya lakukan ialah pergi ke kebun untuk menyiram sayur-sayuran saya..bayangkanlah waktu masa lagi gelap, kami terpaksa membawa lilin atau lampu untuk pergi ke kebun kami...tanpa rasa takut, tanpa rasa geli dan tanpa rasa jemu.

Lagi satu di aliran pertanian ini juga , kami diajar cara-cara menternak ayam. Masa tu dah tak mengenal bau taik ayam lagi...tak takut geli..

Di sekolah inilah baru saya mengenal cinta monyet...tah apa-apa jelah...Bukan apa..baru sedar ada budak minat kat saya..kelakar-kelakar.. Tapi paling tak dapat lupa bila first time dating kat belakang sekolah..punyalah ketar takut sesangat kalau kena tangkap dengan cikgu..Shhhh Rahsia yea...

Teringat dengan geng-geng kamcing zaman itu...salina jamsari, hanizan, dan Nor....rapatnya kita sampai kita beli beg corak sama masa kat sekolah...teringat juga masa pergi ke Desaru bersama-sama.....rindunya dengan kalian...

Selalunya kami lepak-lepak kat depan pintu pagar sementara menunggu bas sekolah ambik kitaorang balik rumah...sambil2 tu kitaorang belilah mee siput bersalut sambal ataupun tempe goreng cicah sambal kicap...sedapnya..

Sesekali saya lalu jugak di depan sekolah ini kerana bapa saudara saya duduk di Felda Papan Timur..Kalau terpandangkan sekolah ni pasti teringatkan kenangan dulu-dulu..ahhhh indahnya....

Wassalam

5 ulasan:

Mak Su berkata...

sy dulu kelas pertanian, tp apa tanam pun mati, hu hu hu

rizwan's sweetheart berkata...

eh, mmg sek dulu2 versi mcm tu ke? nk smbog f4 kne pindh sek? sshnyer... rs mcm nk msok f6 jerk

Cikgu CTE berkata...

mak su -
ooo mak su sama jgk ngn saya yea... skrang air tangan saya tak menjadilah...tanam bunga kat dlm pasu pun tak jadi...rumah saya x de tanaman pun...

Cikgu CTE berkata...

Mcm gitulah..tapi sekarang, sekolah tu dah ada tingkatan 4 dan 5...pas tu kat sebelah kampung saya pun dah ada sekolah menengah...adik saya boleh naik motor jea...

norinaomar berkata...

tunang saya dulu sekolah ni jugak form 1-form 3,lepas tu dia masuk sekolah teknik JB

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...