Jumaat, Februari 25, 2011

Teka-teki al-Ghazali...

Dalam satu sesi, Imam al-Ghazali bertanya murid-muridnya.

"Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?"

Salah seorang pantas menjawab "ibu bapa kita ustaz" Seorang lagi bersuara "sabahat karib."

Tiba-tiba seorang mencelah, "Guru...!"

Imam al-Ghazali menggeleng-geleng. "semua jawapan itu tak salah....tapi, yang paling dekat dengan kita ialah MATI,"katanya membuatkan para pelajarnya melopong. Beliau menyatakan , "hal ini sememangnya janji benar Allah bahawa setiap bernyawa pasti merasai mati.

"tak apalah...ini soalan kedua saya. kamu dengar betul-betul."

"Apakah yang paling jauh daripda kita?"

seorang pelajar yang duduk di belakang pentas selamba menjawab "Bulan" Rakan sebelahnya pula"Matahari" seorang pelajar berbadan besar pula menjawab "Bintang di langit, ustaz!"

Lantas imam al-Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan itu ada benarnya, tapi yang paling jauh adalah MASA LEPAS.

"walau dengan apa cara sekalipun, kita tidak dapat kembali ke masa yang lalu. Jesteru, kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan amalan, sesuai mengikut ajaran agama," sambung ulama itu lagi.

Kemudian Imam al-Ghazali meneruskan pertanyaan ketiga..

"Siapa tahu....apakah yang paling besar di dunia?.

Seorang pelajarnya pantas menjawab "Gunung." "salah jawapan dia ustaz, sebenarnya lautan," seorang lagi mencelah. Seorang pula bingkas menjawab "Bumilah yang paling besar,"

kata Imam al-Ghazali, jawapan yang diberikan betul juga, tetapi yang paling besar daripada yang terbesar di dunia ini adalah NAFSU.

"Maka itu, kita haruslah berhati-hati dengan nafsu kita. Jangan sampai nafsu itu membawa kita terjerumus ke neraka," katanya membuatkan para pelajarnya berpandangan sesama sendiri.

Beliau kemudian melanjutkan pula dengan pertanyaan keempat..

"Apakah yang paling berat di dunia ini?"

Ada yang menjawab perlahan, "Batu" Seorang lagi berkata, "Besi" Pelajar yang paling kecil, duduk pula di belakang mencelah, "Gajahlah yang paling berat."

"Sekali fikir jawapan yang kamu berikan semuanya betul..."kata Imam al-Ghazali seraya menambah, "tetapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH."

"Semua tumbuhan, binatang, gunung-ganang hatta para malaikat tidak sanggup ketika Allah meminta mereka menjadi khalifah ( pemimpin ) di muka bumi ini.

"Tetapi manusia dengan sifat sombongnya menerima tawaran Allah. Lantaran itu banyak daripada mereka akhirnya masuk neraka kerana gagal memikul amanah itu."

Seterusnya Imam al-Ghazali bertanyakan soalan kelima..

"Apakah yang paling ringan di dunia ini?"

Seorang muridnya menjawab penuh yakin, "Kapas, ustaz" Ada yang terpacul dengan jawapan, "Angin...debu!" Seorang lagi spontan berkata, "Daun-daunan"

Imam al-Ghazali hanya menggeleng-gelengkan kepala. "Yang paling ringan ialah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara sibuk dengan pekerjaan, kita alpa sehingga kerap mengabaikan solat atas alasan sibuk.

"Ini soalan akhir saya, dengar betul-betul"

"Apakah benda yang paling tajam di dunia ini?"

Pelajar-pelajarnya kali ini menjawab serentak, "Pedang!"

"Benar...." kata Imam al-Ghazali,membuatkan para pelajarnya bertepuk tangan..

Kemudian beliau meneruskan penerangannya "Yang paling tajam adalah LIDAH. Melalui anggota badan yang lembut itulah, manusia selalunya mudah berbalah. Menyakiti hati dan melukai perasaan semua saudara sendiri..

P/s: Banyak pelajaran dan pengajaran yang akan kita dapat daripada cerita di atas. bagi saya pula, walaupun jawapan yang diberikan oleh pelajar adalah salah namun guru hendaklah menidakkanya dengan cara yang berhemah..

Kematian adalah perkara yang paling dekat dengan kita...kita tidak tahu bila Tuhan akan mencabut nyawa kita dan ada yang mendakwa bahawa mati adalah untuk orang-orang tua sahaj...hakikatnya mati sentiasa berdekatan dengan kita.

Masa lepas memang tidak boleh dikembalikan semual...buatlah macam superman yang boleh memusingkan bumi atau mesin masa yang boleh mengembalikan masa lepas...semua itu karut!..mana mungkin kita boleh kembali ke masa yang sudah berlalu...Apa yang penting, kita jadikan pengajaran.

Lidah manusia memanglah tajam..kadang-kadang dengan lidah manusia, manusia boleh hidup huru hara....yang penting kita jaga lidah kita...

Wassalam

5 ulasan:

A.s.t.i.n.a berkata...

Banyak sebenarnya yang kita tidak nampak ttg kehidupan..

Tinta Emas berkata...

Astina:
semakin dewasa ( bahasa lembut bagi tua) rasa macam banyak lagi yang kita belum ketahui...

Natasha:
Terima kasih sebab baca entry ini..

Tanpa Nama berkata...

bukan hanya bila semakin dewasa kak CTE... tp... semakin kita banyak mengkaji & menghayati, semakin tulah banyak benda yang tidak kita ketahui...

Tinta Emas berkata...

betul fda...akak rasa mcm masih tak penuh ilmu didada...

Unknown berkata...

selamat malam cikgu CTE

semakin banyak yang difikir dan di jangkakan..semakin besar sebenarnya sebuah kehidupan..

renungan yag sangat baik..terima kasih berkongsi kisah/panduan dr guru kelas al ghazali (guru tu cikgu ker)

rasa keldil dengan setiap jawapan y sebenar dr guru tu..... paling berkesan di hati..benda yang paling berat dan jawapannya amanah.....

terima kasih sekali lagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...