Khamis, Februari 24, 2011

TIP untuk hidup tenteram..

Assalamualaikum...

Petang ni saya nak kongsi sedikit tentang tip yang saya rasa memang kita perlukan dalam hidup ini...saya pun kena aplikasikan tip ini...bukan kerana hidup saya tak tenteram ...tapi kadang-kadang dalam menghadapi kehidupan yang penuh dengan cabaran dan godaan-godaan yang menggoncangkan keimanan kita menyebabkan hidup kita menjadi tidak keruan...tidak tenteram...

Hidup yang aman damai adalah ibarat sebuah taman yang dipenuhi dengan bunga-bungaan yang mekar...macam templet blog saya ni, saya rasa tenang je bila melihat bunga-bungaan ini... Taman yang penuh haruman bunga-bungaan dan juga saujana keindahannya menyegarkan jiwa kita.. betul tak? akan tetapi, bolehkah kita menikmati hidup yang sedemikian????

Janganlah bersikap negatif...jawab sahaja ..BOLEH!

tapi dengan syarat.....

1) bebaskan fikiran kita daripada perasaan bimbing, takut, dan risau.. Percayalah kepada kuasa Yang Maha Agung dan serahlan diri kita sebulat-bulatnya kepada bantuan Nya. Selalulah bermuhasabah untuk melihat kekuatan dan kelemahan diri kita sendiri..

2) Untuk ketenangan jiwa dan minda yang cerdas, dapatkan tidur yang lena dan cukup. Walaupun tidur kita sering terganggu, jangan risau. Tidak boleh tidur bukanlah suatu masalah tapi masalah yang sebenarnya ialah kerisauan kita kerana tidak boleh tidur. Oleh itu, masuklah tidur awal dan berjaga awal, itulah amalan yang baik.Ini akan membantu kita mendapat tidur yang lena dan mencukupi.

3) Demi tubuh yang sihat, jaga kulit kita supaya bersih dengan melakukan senaman hingga berpeluh dan kemdian, cuci. jaga badan supaya sentiasa bersih dengan memakan makanan segar dan asli seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Kita mesti ingat bahawa kita perlu makan ketika kita lapar dan berhenti sebelum kenyang. Jangan makan semasa anda sedang marah.

4) Minda yang bersih akan mententeramkan jiwa. untuk itu, pastikan fikiran anda sentiasa "bersih". Bagaimana?...Perlu ada perasaan seronok terhadap hidup. Untuk itu, tanamkan minat dan aktifkan diri dengan aktiviti sosial, khususnya yang menjurus kepada kesihatan diri dan ketenangan jiwa. Hobi akan membuatkan minda kita lebih cerdas, ia juga dapat melegakan tekana.

5) Untuk makluman semua, tubuh kita mempunyai 36,000 gen yang berbeza. Setiap satu ada keistimewaannya. Gunakan 'kuasa'yang ada pada setiap gen itu untuk melakukan sesuatu yang menarik dan tidak memenatkan seperti mendengar muzik, melukis dan bersukan. Hidup yang aktif dan berseronok dengan pengalaman-pengalaman baru akan membuatkan anda sentiasa sihat dan gembira. Seperkara lagi, sentiasa optimis dan bercita-cita tinggi supaya anda sentiasa bersemangat untuk melayari hidup ini.

6) Akhir sekali, kita fikirlah....berapa lama kita hidup bukanlah hal yang penting, tetapi bagaimana kehidupan itu kita lalui itulah yang lebih utama...

Dah baca?

bagaimana????

Sebenarnya, dalam melakukan apa-apa perbuatan pun kita sentiasa merasa bimbang, takut dan risau..betul tak? Kadang-kadang sebagai blogger ni, bila tidak ada orang jenguk blog kita pun kita dah mula give-up...nak follow blog lain pula, kita takut dia tak follow kita balik...betul tak?

Percaya atau tidak, kalau saya katakan bahawa ramai blogger yang kurang tidur???..kadang-kadang tu tidur hanya 1 jam atau 2 jam aja...Macam saya, setiap malam saya tidur lewat akibatnya bila saya duduk sahaja semasa mengajar, saya akan mengantuk...sebab tu saya tidak suka duduk semasa mengajar. Bila balik petang sahaja, saya akan tidur sekejap sebelum keluar semula untuk mengambil anak di taska..

Betul ke kalau kita sedang marah, kita akan makan dengan banyak??? macam ne dengan pendapat cikgu sains??? saya rasa macam betul jugak...tapi saya jarang makan bila sedang marah...kalau saya sedih sahaja saya akan melantak apa yang ada kat rumah...tu yang badan makin gemuk ni...

Semalam saya tidak buat apa-apa entry kerana saya kepenatan melangsaikan tanggungjawab membersihkan rumah yang macam tongkang pecah... ditambah pulak dengan kepala saya yang sakit berdenyut-denyut dari pagi hinggalah ke malam...tension dengan keadaan sekolah dan rumah yang tidak terurus... tapi selepas saya bersihkan rumah, barulah pening tu beransur-ansur hilang...dan hari ini, fikiran saya tenang dan tidak pening lagi...Ehhh, betullah...cuba lihat tip no 3 tu...tentang kebersihan...

Kekawan semua, saya rasa memang penting kita amalkan tip-tip diatas...kita akan tenang nanti...cubalah kalau tak percaya...

selamat mencuba...

Wassalam

2 ulasan:

A.s.t.i.n.a berkata...

Betullah Cikgu..

mcm addicted jer kan? saya taknakkkk..

Cikgu CTE berkata...

betullah astina..kena senyum selalu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...