Selasa, Februari 08, 2011

oooo sudah tua rupanya aku...

Tiba2 je saya jadi sensitif...nak monopaus ke?..tak kan ?, saya bukannya tua sangat...muka saya belum pun berkedut-kedut...masih lagi tegang...muka pun macam baby face jugak ( perasaan aje )...Tapi kenapa asyik sensitif aje....
Ini semua gara-gara saya di panggil "mak cik"....kenapa orang asyik pangil saya "mak cik" aje...
Hari tu, saya dan anak-anak pergi tengok kedai cd cetak rompak kat Econsave, budak lelaki tu panggil saya mak cik...Eh! tua benar ke saya nie????.. impaknya, saya tak jadi beli CD tu...So selamatlah duit saya dan sekali gus telah menyokong saranan kerajaan Malaysia supaya tidak membeli barang cetak rompak.....
Tadi petang, peristiwa ke dua berlaku....buat saya tersentak jugak...saya masuk satu kedai peralatan komputer di Taman Daya...hajat dihati nak beli cartridge printer saya yang dah lama habis...Ada ke patut, nak kata amoi..rasa-rasanya macam dah tua...lebih tua dari saya...tapi dia bleh panggil aku mak cik jugak!...apa dah jadi nie??? tapi saya tetap beli catridge tu sebab memang saya perlukannya...
Ni semua gara-gara orang pejabat dah mula keluarkan senarai nama guru yang tidak menghantar salinan slip gaji dari bulan Nov 2010 hingga Jan 2011... Dulu pejabat yang keluarkan slip gaji sekarang macam dunia dah terbalik pulak...kita pulak yang kena print gaji sendiri dan kasi kat pejabat pulak salinannya...ada ke patut?..
Kesempatan ini diambil oleh KEBIRU pulak...sapa-sapa cikgu yang tiada komputer dan internet di rumah boleh menggunakan perkhidmatan KEBIRU dengan kadar upah RM1.00....mahal tu....
Bila cerita bab mak cik nie...agak sensitif jugak saya... apa taknya...dah lebih berbelas tahun jadi cikgu....bebudak sekolah asyik panggil saya cikgu...cikgu...dan cikgu sahaja....
Sementara kekawan saya pulak panggil saya kakak atau nama sahaja dan yang lebih special lagi panggil saya puan......rasanya umur saya pun taklah tua sangat berbanding dengan orang-orang yang ada pangkat kat sekolah tu..( atau saya masih tak sedar diri bahawa saya sememangnya dah tua...)
Saya rasalah banyak faktor yang telah menyebabkan saya dipanggil mak cik nie...antara sebab-sebabnya ialah:-
1. saya agak sebab berat badan saya sudah mula meningkat dan semakin meningkat....suami saya pun sudah mula menegur keadaan lebihan lemak saya yang tidak cair-cair nie... bukan sekadar suami saya sahaja, anak saya yang umur 4 tahun tu jugak kata saya besar...suami saya kecil...budak kecil pun dah pandai menilai...sedihnya...body saya yang semakin tidak menentu bentuknya telah menghodohkan lagi pemandangan orang lain...nampak lebih tua....mana taknya...hari-hari kena masak makanan untuk anak-anak...kita masak dan kita makan sekalilah...dan yang paling saya sedari ialah saya dah mula banyak makan nasi....dan kurang minum air suam...
2. Faktor yang seterusnya ialah keadaan muka saya pun dah mulai kusam dan berjeragat...saya jarang menjaga muka saya...rasa penat pulak...mana nak cuci muka dengan sabun, lepas tu kesat dengan penyegar muka, lepas tu kasi krim siang , lepas tu sapu pulak krim pelindung sinaran ultra ungu, lepas tu pakai bedak dan lepas tu...lepas tu...dan lepas tu.... kerja yang memenatkan...ini baru waktu pagi...waktu malam pula kena ulang proses macam pagi tadi dan tukar pakai krim malam pulak...bila saya dah tak amalkan benda2 tu...memang agak memeranjatkan....jeragat di muka saya dah semakin bertambah!....baru saya kalam kabut nak mencegahnya...dan kesannya, muka nampak tua sebelum waktunya..
3) Saya rasalah..semua ini berlaku kerana riak muka saya kot...tak senyum dan asyik masam aje...mungkin ini penangan dari tugas utama saya sebagai guru disiplin....bila dah pegang tugas ni...saya tak boleh senyum...mesti tunjukkan muka garang...asyik-asyik nak marah...asyik-asyik nak pukul...tu yang cepat tua...betullah kata bebudak sekolah...cikgu jangan marah nanti cepat tua....memang saya dah kena sumpahan pelajar kot!...
4) Faktor ke 4, mungkin sebab saya punya ramai anak....dulu anak-anak saya masih kecil..ah soo kedai baju ada puji saya...dia kata saya tak macam ada anak 5..masih okey...tapi sekarang saya selalu keluar bersama-sama anak-anak dara saya yang dah besar-besar tu... orang dah mula panggil saya mak cik....
Tahun lepas, saya adalah mencuba satu produk kurus...sebelum mencuba produk tersebut saya dikehendaki menimbang berat badan...mesin tersebut boleh menyatakan bahawa tenaga yang ada didalam badan saya adalah bagi umur 70 tahun....tengok....betapa tuanya saya...nampak sahaja muda diluar tapi sebenarnya saya telah tua didalam....
Tapi hakikatnya...memang saya sedang menuju ke zaman tersebut...16 tahun lagi saya akan bersara...macam manalah saya boleh menjalankan tugas sehingga umur setua tu....hu hu hu ..tak dapat saya bayangkan....
Apa-apa pu, saya bersyukur kepada Allah... kerana Dia masih memberikan saya kehidupan sehingga ke hari ini....

Agak-agaknya, kalau saya tua macam gini..masih dipanggil mak cik ke??? atau nenek.....

wassalam...

5 ulasan:

rizwan's sweetheart berkata...

owhhh... fda pon tak rajin nak amalkan rutin penjagaan muka... complicated kan kak CTE... salu malam balik mengajar, kalau dah penat, tdo jerk ngan muka berbedak.. seb baik fda jenis tak bermekap...

apapon... kurus ke gemuk ke, tua ke muda ke... yang penting ALLah masih pinjamkan kita kesihatan...

erkkk... umo memang benda sensitif untuk orang pompuan kan? fda pon ngeri jerk nak sebut umo fda bile orang tanya...

SUZIE APAI berkata...

hehehheee...bukan tua k yam...veteren...

sy tgk k yam seswai ngan umur le..okey orait la tu..

sy ni ha, tah bila nk gemuk..masih kena ngorat lagi klu jln2 sorg..huhuhuhuuuu..

sy lagi suka org nmpk sy matang...

CTE berkata...

rezwan's sweethert - masa mudalah kena jaga...bila dah berumur ni...macam dah x de masa nak buat tu semua...rasa satu pembaziran pulak...

CTE berkata...

Suzie - akak rasa en apai mesti susah hati selalu tinggalkan suzie ngn anak2 ...takut kena kebas org....akak yg mcm gni pun , suami akak pun risau...he he he

Ajeyy Rawk berkata...

salam ziarah :)
jemput laa datang jenguk entry terbaru saya yer .. :D

http://ajeyyrawk.blogspot.com/2011/08/hasil-edite-gambar-dengan-picnikcom.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...